Home > Stavba tratí > Soubory Specifikace trasy Editor Email |
Specifikace trasy Popis souboru trasa.dat V souboru trasa.dat jsou nadefinovány všechny objekty, které vlak během jízdy mijí. Lze je rozdělit na dva druhy: grafické objekty a neviditelné značky. Grafické objekty jsou: - texturované objekty - transparentní texturované objekty - horizontální texturované objekty - kolmé objekty - návěstidla Neviditelné značky jsou: - zvukové značky - rychlostní značky - značky pro dávání návěsti pozor houkačkou - zastávkové značky - značky pro potvrzení bdělosti - značky pro jízdu bez odběru proudu - značky pro zatáčky a korekční značky Důležité základy - Jeden řádek textu v souboru trasa.dat může obsahovat jeden objekt, jednotlivé parametry jsou odděleny tabulátorem nebo mezerou. Prvním parametrem je označení typu objektu. - Soubor může obsahovat i komentáře. Řádek s komentářem by měl začínat //. - Soubor s trasou není simulátorem kontrolován. Spuštění simulátoru nad chybným souborem trasa.dat může vést k zablokování programu nebo OS. - V simulátoru Mechanik je trojrozměrný prostor definován osami x,y a z. Osa x probíhá zleva doprava, počátek se nachází uprostřed vozidla. Osa y probíhá odzhora dolů, počátek se nachází ve výšce očí strojvedoucího. Osa z probíhá ve směru jízdy, počátek je počáteční pozice čela vlaku. Měřítko: 200 pixelů odpovídá 1 metru. Rovina s kolejemi je asi 2 metry pod úrovní očí strojvedoucího, tedy ve výšce y=400. - Délka stran bitmapových obrázků (*.bmp) může být pouze 8, 16, 32, 64, 128, 256 atd. pixelů. Všechny obrázky musí mít 256 barev a používat shodnou barevnou paletu (kol2.pal). - Všechny body grafických objektů (zpravidla texturovaných čtyřúhelníků) musí být zadány v jedné rovině a ve směru hodinových ručiček. - Pořadí definic objektů v souboru musí odpovídat jejich pořadí na trase během jízdy. To znamená, že jsou nejdříve popsány objekty blízké a potom vzdálené. Mechanik podle pořadí definic objektů určuje jejich vzájemné překrývání. Nedodržení tohoto pravidla je v odůvodněných případech možné. - Zajímavým prvkem tratě jsou zatáčky, jejich definice je ale nejnáročnější práce při stavbě tratě. Doporučuje se používat nějaký program nebo předem vypočítanou tabulku. - Souborům s texturami jsou přiřazena čísla v souboru textury.dat, souborům se zvuky jsou přiřazena čísla v souboru dzwieki.dat. Texturované objekty Texturované objekty jsou texturované rovinné trojúhelníky, čtyřúhelníky (většinou) nebo pětiúhelníky. Používají se například na zdi budov, střechy nebo šikmé náspy. #t - Označení texturovaného objektu km - kilometráž trasy, kde je umístěn objekt (1 metr .. 200 bodů) ile - Počet bodů definujících objekt (3, 4 nebo 5) x1,y1,z1 až x5,y5,z5 - Souřadnice bodů, relativně k hodnotě km. x6,y6,z6 a x7,y7,z7 - Nevyužito. Za tyto parametry dosaďte nuly. nr_0 - Číslo bodu definujícího objekt, který je počátkem textury. m_v - Roztažení textury ve směru v m_u - Roztažení textury ve směru u dlugosz - Měřítko textury (zvětšení) nr_t - Číslo souboru s texturou (podle definice v tekstury.dat) jakosc - Čím nižší toto číslo, tím nižší zkreslení perspektivou. Musí být dělitelné čtyřmi. nr_konca - Číslo nejvzdálenějšího bodu definujícího objekt, vynásobené třemi. Zadáte-li špatně, zmizí objekt dříve, než ho celá kabina vlaku mine. Transparentní texturované objekty Transparentní texturované objekty jsou podobné texturovaným objektům, ale všechny body s barvou s indexem 0 jsou průhledné. Příklad použití: lesní stěna, závory, ploty... #t_prz - Označení texturovaného objektu km - kilometráž trasy, kde je umístěn objekt (1 metr .. 200 bodů) ile - Počet bodů definujících objekt (3, 4 nebo 5) x1,y1,z1 až x5,y5,z5 - Souřadnice bodů, relativně k hodnotě km. x6,y6,z6 a x7,y7,z7 - Nevyužito. Za tyto parametry dosaďte nuly. nr_0 - Číslo bodu definujícího objekt, který je počátkem textury. m_v - Roztažení textury ve směru v m_u - Roztažení textury ve směru u dlugosz - Měřítko textury (zvětšení) nr_t - Číslo souboru s texturou (podle definice v tekstury.dat) jakosc - Čím nižší toto číslo, tím nižší zkreslení perspektivou. Musí být dělitelné čtyřmi. nr_konca - Číslo nejvzdálenějšího bodu definujícího objekt, vynásobené třemi. Zadáte-li špatně, zmizí objekt dříve, než ho celá kabina vlaku mine. Horizontální texturované objekty Vodorovné texturované objekty. Výpočet při jejich zobrazování je méně náročný než u #t a #t_prz a tedy rychlejší. Používají se především na koleje, ale i na plochy nástupišť, vodorovná pole, trávníky, silnice atd. #t_p - Označení horizontálního texturovaného objektu km - kilometráž trasy, kde je umístěn objekt (1 metr .. 200 bodů) ile - Počet bodů definujících objekt (3, 4 nebo 5) x1,y1,z1 až x5,y5,z5 - Souřadnice bodů, relativně k hodnotě km. x6,y6,z6 a x7,y7,z7 - Nevyužito. Za tyto parametry dosaďte nuly. nr_0 - Číslo bodu definujícího objekt, který je počátkem textury. m_v - Roztažení textury ve směru v m_u - Roztažení textury ve směru u dlugosz - Měřítko textury (zvětšení) nr_t - Číslo souboru s texturou (podle definice v tekstury.dat) nr_konca - Číslo nejvzdálenějšího bodu definujícího objekt, vynásobené třemi. Zadáte-li špatně, zmizí objekt dříve, než ho celá kabina vlaku mine. Kolmé objekty Tyto objekty leží vždy kolmo k pozorovateli, výpočet jejich zobrazení je velice rychlý. Všechny body s barvou s indexem 0 jsou průhledné. Používají se především na sloupy trolejového vedení, pevná návěstidla nebo osamocené stromy. ‘s - Označení kolmého objektu km - kilometráž trasy, kde je umístěn objekt (1 metr .. 200 bodů) x,y,z - Souřadnice objektu (levý horní roh), relativně k hodnotě km. s - Měřítko objektu. Při hodnotě 1 bude mít původní velikost, při hodnotě 2 dvojnásobnou atd. nr_t - Číslo souboru s texturou (podle definice v tekstury.dat) Návěstidla Značka pro návěstidla zobrazí příslušnou návěst a funguje zároveň jako rychlostní značka. ‘sem - Označení semaforu km - kilometráž trasy, kde je umístěn objekt (1 metr .. 200 bodů) x,y,z - Souřadnice objektu (levý horní roh), relativně k hodnotě km. pr_z - Kód rychlosti platné od tohoto návěstidla pr_na - Kód rychlosti platné od příštího návěstidla typ_sem - Je-li hodnota 3, platí návěst definovaná hodnotami pr_z a pr_na. Je-li hodnota 1, svítí návěst stůj, dokud vlak nezastaví ve stanici. Po chvíli se změní na návěst definovanou hodnotami pr_z a pr_na. Kódy pro pr_z a pr_na (platí pro polské návěstní předpisy, naštěstí velmi podobné těm českým): 0 - rychlost nezobrazena 1 - stůj 2 - 40 km/h 3 - 60 km/h 4 - 100 km/h 5 - 110 km/h) Zvukové značky ‘z_d - Označení zvukové značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky. Důležitá je jen souřadnice z nr_d - Číslo zvuku (podle definice v souboru dzwieky.dat) nebo -1 pro ukončení přehrávání zvuku k - Zde musí být hodnota 5 pelta - Udává, jestli se má zvuk přehrát jednou (hodnota 0) nebo opakovaně, dokud není ukončen (hodnota 1) hz-v - Udává, zda má být frekvence zvuko závislá na rychlosti vlaku (ano = hodnota 1, ne = hodnota 0) glosnosc - Hlasitost zvuku od 0 do 128 Rychlostní značky z_p - Označení rychlostní značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky pr - Nejvyšší povolená rychlost v kilometrech za hodinu Značky pro dávání návěsti pozor houkačkou ‘z_s - Označení značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky status - Udává, zda značka označuje začátek (hodnota 1) nebo konec (hodnota 0) úseku, ve kterém se musí zahoukat. Zastávkové značky ‘z_z - Označení značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky status - Udává, zda značka označuje začátek (hodnota 1) nebo konec (hodnota 0) úseku, ve kterém se musí zastavit čelem vlaku. Značky pro potvrzení bdělosti ‘z_shp - označení značky km - kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - souřadnice značky status - musí být hodnota 1 Značky pro jízdu bez odběru proudu ‘z_jb - Označení značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky status - Udává, zda značka označuje začátek (hodnota 1) nebo konec (hodnota 0) úseku, ve kterém se musí jet bez odběru proudu. Značky pro zatáčky a korekční značky ‘o - Označení značky pro otočení km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x,z - Souřadnice značky kat - Úhel v radiánech vynásobený 1000000. Otočení doprava - kladné hodnoty, doleva záporné hodnoty. ‘k - Označení korekční značky km - Kilometráž trasy, kde je umístěna značka (1 metr .. 200 bodů) x1,z1 - Souřadnice značky x2,z2 - Souřadnice bodu, který bude po korekci posunut i s okolím tak, aby jeho souřadnice x byla nulová. Bod 1 se bude po korekci nacházet na souřadnicích 0,0. |
Aktualizace 1. ledna 2005 | © Copyright 2002-2005 mechanik.cz@seznam.cz |